Od 29 maja br. zaczną obowiązywać zmiany dotyczące prowadzenia ewidencji czasu pracy kierowców. Pierwszą i najistotniejszą zmianą jest koniec z prowadzeniem uproszczonej ewidencji u kierowców zatrudnionych w innym systemie niż zadaniowy. Oznacza to przede wszystkim konieczność prowadzenia kart ewidencji, z uwzględnieniem kilku elementów, a kończy się możliwość prowadzenia uproszczonej ewidencji, czyli przechowywania wykresówek i danych z kart kierowców.

Ewidencja czasu pracy kierowców

Do tej pory podstawą ewidencji (uproszczonej) mogły być tylko wykresówki i dane z kart kierowców, które pracodawca powinien przechowywać przez okres minimum 3 lat i organy kontrolne prowadziły czynności podczas kontroli na podstawie samych danych i wykresówek. Od 29 maja br. ulega to zmianie i to dość znacznej i kłopotliwej. Pracodawcy mają już obowiązek prowadzić indywidualną ewidencję czasu pracy dla każdego kierowcy w systemie innym niż zadaniowym, czyli np. w podstawowym systemie pracy. Kłopotliwość tej zmiany polega na tym, że dane z kart kierowców są szyfrowane, a to oznacza, że oprócz skrupulatnego zliczania poszczególnych aktywności kierowców nie ma możliwości, aby prawidłowo i rzetelnie prowadzić taką ewidencję. Można oczywiście powierzyć zadanie kierowcy, aby zapisywał godziny rozpoczęcia i zakończenia pracy, rozpoczęcia i zakończenia każdego dyżuru itp. jednak nie ma 100% pewności, że np. kierowca popełni błąd (każdemu może się zdarzyć), a w konsekwencji ewidencja zostanie źle zapisana.

 

Zdecydowanie bezpieczniejszym sposobem będzie wykonywanie wydruków z tachografów (wydruk dzienny z karty kierowcy), zliczanie aktywności i wprowadzanie ich do kart ewidencji. Minusem tego sposobu jest to, iż w niektórych typach tachografów czas na wykonanie wydruku dziennego jest ograniczony ze względu na nadpisywanie pamięci tachografu. W momencie, kiedy nie będzie możliwości cofnięcia do odpowiedniej daty niestety wykonanie ewidencji na podstawie wydruków będzie niemożliwe. Poza tym dochodzi czas na zliczanie godzin każdej aktywności, co już przy 3-4 kierowcach może dać kilka godzin w ciągu miesiąca.

 

Najbezpieczniejszym sposobem jest używanie programów rozliczeniowych kierowców. Wtedy mamy pewność, że możemy bez problemu cofnąć się do dowolnego dnia miesiąca, podejrzeć ilość godzin pracy, wykonać raporty i nic nie ulegnie przedawnieniu, pomyłce, a przede wszystkim zaoszczędzone zostanie sporo czasu.

 

Co należy ewidencjonować od 29 maja br. w systemie innym niż zadaniowy i bez wypłacania ryczałtów za godz. nadliczbowe i nocne?

- liczba godzin przepracowanych w każdym dniu;

- godzina rozpoczęcia pracy/godzina zakończenia pracy;

- liczba godzin w porze nocnej (KP i UCPK);

- dni wolne od pracy (typ zwolnienia);

- liczba godzin nadliczbowych w każdym dniu;

- liczba godzin dyżuru;

- godziny rozpoczęcia/zakończenia dyżuru wraz z miejscem pełnienia dyżuru;

- rodzaj i wymiar zwolnień z pracy;

- rodzaj i wymiar nieobecności usprawiedliwionych/nieusprawiedliwionych.

 

Jeśli chcesz mieć pewność, że ewidencja będzie prowadzona w sposób prawidłowy, co uchroni Ciebie i Twoje przedsiębiorstwo przed karami i mandatami ze strony m.in. PIPu zostaw nam wiadomość odnośnie współpracy. Jesteśmy w stanie zająć się Twoją ewidencją, dzięki czemu będziesz miał dokładny przegląd ilości przepracowanych godzin i dyżurów, a to oznacza prawidłowo naliczone wynagrodzenie i brak roszczeń ze strony pracowników.

 

W celu otrzymania dodatkowych informacji i chęci podjęcia współpracy napisz lub zadzwoń pod numer: 792-793-955.

 

Nie czekaj, zmiany w prawie zaczynają obowiązywać od 29 maja br. Im dłużej będziesz zwlekał z wprowadzeniem pełnej ewidencji tym więcej czasu, pieniędzy i nerwów będzie kosztowało naprawienie tego w przyszłości. 

Zapraszam do kontaktu!

 

Zmiana w przepisach dotyczących ewidencji czasu pracy kierowców

29 maja 2022
Tachotimer - czy jest legalny? Sprzedaż tachotimer, montaż urządzeń